I když byty mizí z trhu rychlostí blesku, cesta od jednoho majitele k druhému může být někdy během na dlouhou trať. Jak dlouho trvá, než je váš nový byt skutečně váš, a na co nezapomenout, aby převod nemovitosti proběhl co nejrychleji?
Rozhodující faktory
Ať už stojíte na straně kupujícího, nebo prodávajícího, v obou případech byste jistě celou záležitost vyřídili co nejrychleji. Je však třeba počítat s tím, že už od samého začátku se mohou vyskytnout průtahy. Počítejte proto raději s pozdějším termínem samotného nákupu/prodeje, aby se nestalo, že dáte výpověď z bytu a další měsíc přespáváte u příbuzných, případně že nervózně čekáte na peníze za prodej, abyste zaplatili nákup jiného bytu, na který čekají další desítky zájemců vybavených hotovostí. Průměrná doba prodeje bytu se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi měsíci.
Na začátku budete potřebovat nějakou dobu, abyste našli vhodný byt či nového majitele. Poté vyvstává další potenciální problém: podepisování smluv a financování nákupu bytu. Poslední čekání pak zajistí úřady.
Není smlouva jako smlouva
Dohodli jste se s majitelem nebo zájemcem na prodeji? Ať už jde o prodej přes realitní kancelář, nebo na vlastní pěst, je třeba podepsat rezervační smlouvu. Ta chrání jak prodávajícího, tak kupujícího před tím, že místo bytu nebo peněz bude muset znova absolvovat kolečko prohlídek a rozhovorů s potenciálními zájemci. V řádu dvou až osmi týdnů se standardně přistupuje k podpisu klasické kupní smlouvy.
Možnosti financování
Dalším drobným zádrhelem může být financování prodeje. Platí-li kupující v hotovosti nebo bankovním převodem ze svého účtu, je platba téměř okamžitá. Jiná situace nastává v častějším případě financování pomocí hypotéky. Zájemci o byt mají často hypotéku předschválenou, uvolnění peněz bankou však není okamžitou záležitostí, zejména vyskytnou-li se nenadálé komplikace nebo prodává-li se byt zatížený vlastní hypotékou.
Vypravte se na úřad
Dalším, posledním bodem je převedení nemovitosti na nového majitele, uzavření kupní smlouvy totiž nestačí. Je třeba podat návrh na vklad do katastru nemovitostí. Pokud bude návrh na vklad podávat kupující, nebo prodávající, by mělo být ideálně určeno v kupní smlouvě. Pokud tomu tak není, bude třeba se dohodnout. Právo na podání návrhu má jak kupující, tak prodávající, a stačí podpis jen jedné ze stran, případně lze využít i plné moci a vyslat k podání žádosti třetí osobu. Poplatek za podání žádosti činí 2 000 Kč, žádost lze vyřídit osobně, elektronicky nebo poštou. Po podání žádosti je nemovitost v katastru označena plombou. Rozhodnutí o povolení vkladu úřad nevydá dříve než za 20 dní, nejčastěji je tato záležitost vyřízená do měsíce.
Chcete pomoci s nákupem nebo prodejem nemovitosti? Obraťte se na nás. Uděláme vše pro to, abyste měli byt nebo peníze co nejdříve.